Chinaaaaaaa - Reisverslag uit Xiamen, China van Stefan Tuin - WaarBenJij.nu Chinaaaaaaa - Reisverslag uit Xiamen, China van Stefan Tuin - WaarBenJij.nu

Chinaaaaaaa

Door: Ik

Blijf op de hoogte en volg Stefan

29 September 2015 | China, Xiamen

Beste iedereen,
Na al twee weken overleeft te hebben in het grote China zal ik iedereen weer op de hoogte houden, ik heb al zoveel meegemaakt dat ik de helft ook al weer vergeten ben.

Laten we maar beginnen met de heenreis.. Met mijn ouders en zus zijn we richting Schiphol vertrokken daar aangekomen waren de twee andere jongens ook al aanwezig (Jordi en Michiel), hun doen hier een project op school maar onze kamers zijn wel naast elkaar dus we doen vaak dingen samen.

Ik dwaal alweer af, de vlucht duurde ongeveer 12 uur. Hier helaas niet kunnen slapen (op de één of andere manier zit ik altijd bij huilende baby’s in de buurt), gelukkig zijn er zat films te zien in het vliegtuig dus maar drie films gekeken. Bij aankomst op het vliegveld in Xiamen eerst door de douane en daarna stonden er al twee studenten (Jackie en Boonie) op ons te wachten. Het is erg benauwd in Xiamen, een graadje over 34 met hoge luchtvochtigheid, dus dat wordt zweten. Om bij de campus aan te komen moesten we eerst een bus nemen, daarna een boot, waarna weer een bus kwam. Xiamen is namelijk een eiland wat verbonden is met snelwegen en waar wij studeren is dan net aan het vasteland. In Xiamen werd ons Milkthea voorgeschoteld, zooow dat is lekker in deze twee weken heb ik dit al meer dan 10x gekocht totdat ik er gisteren achter kwam dat er ongeveer 2,5x meer suiker in zit dan Cola, niet zo gezond dus..

Na op de campus aangekomen te zijn gingen we eerst naar onze kamers, de kamer van Jordi was erg vrij schoon dus dat leek goed. Totdat ik mijn deur opendeed; overal een laag stof, bedden van houten planken, tientallen dode vliegen, een dode schildpad en overal schijtplekken bij de wc. Dus gelijk met de jongens naar de supermarkt gegaan en alles proberen schoon te maken, door de graflucht op m’n kamer heb ik de eerste twee nachten bij Jordi op de kamer geslapen.

Toen werd het tijd om de campus te verkennen, wat is die ONGELOOFLIJK mooi. Het is een de mooiste van China maar Harvard in Amerika was er naar mijn mening niks bij. Er studeren hier ongeveer 35.000 studenten die ook allemaal hier wonen, er is een zwembad, tientallen basketbal-. tennis-, badminton en volleybalvelden, 3 atletiekbanen, 4 grote eethallen, supermarkten, bioscoop alles. Ook heb ik nog geen troep op de grond gevonden de hele dag zijn er schoonmakers bezig.. Ook dacht ik dat Nederland een fietsland was maar hier heeft bijna iedere student ook een fiets aangezien de afstanden tussen de faciliteiten nogal groot is. Verder zijn er groene fietsen die iedereen kan pakken, wel handig systeem.

De meeste chinezen kunnen niet of weinig Engels, dit is soms wel een beetje onhandig. Gelukkig zijn er een aantal Chinezen aan ons gekoppeld die wel goed Engels kunnen en ons overal mee helpen. Iedereen is hartstikke vriendelijk en behulpzaam hier wat alles een stuk makkelijker maakt. Natuurlijk is het ook de bedoeling om Manderijn/Chinees te leren wat zeker een leuke uitdaging gaat worden. Mijn stage is helaas nog niet gestart, onderdeel van het programma hier is om ook 2 maanden op school bezig te gaan met projecten en sociale activiteiten. Zo ga ik vanaf volgende week Engels les geven, deelnemen aan een robot project, een Sinterklaasfeest organiseren en Kung Fu doen.
Toen Jordi en ik laatst buiten een rondje aan het lopen waren werden we gevraagd of we mee willen doen met het modellenteam hier op school dus elke zondagavond een training (zwaarder doen je verwacht…). Waarschijnlijk omdat we de langste hier op de campus zijn maar toch wel grappig.. binnenkort nog een show doen ook.

Afgelopen week ook nog een beetje basketbal gedaan met Chinezen, god wat zijn die gasten snel. Gelukkig zijn ze niet zo groot waardoor we best goed mee kunnen doen. Iedere student hier sport heel wat af, vooral vrouwen zijn erg onzeker over hun gewicht; Eentje die (denk ik) 45 kg weegt zegt dat ze af wil vallen omdat ze zichzelf te dik vindt.

Afgelopen zaterdag zijn we weer met de boot naar Xiamen geweest om te winkelen, helaas is kleding dezelfde prijs als in Nederland of nog duurder. Het eiland is volgebouwd met flatgebouwen en er wonen tegen de vier miljoen mensen. In deze stad zitten ook nog wel aardig wat Nederlanders. Het is één van de beter ontwikkelde Chinese steden.. Hier hebben we nog een uur massage gehad voor omgerekend 7 € niet gek dus.

Ook het eten hier valt me (tegen verwachting in) erg mee, wel elke dag rijst maar daarbij zijn er ook allerlei lekkere bijgerechten en heb nog geen kat of hond gezien. Morgen is het nationale vakantie voor een week, dus gaan we met de jongens richting Shanghai de heenweg met een bullettrain (tot 350 km/h) en de terugweg met de G Train (400km/h). Dit lijkt mij wel vet. Nu hopen dat de treinen niet geannuleerd worden aangezien er nu een tyfoon is en er de hele dag al bakken met water uit de lucht komt vallen.

Nou ik ga het verhaal nu maar snel op internet zetten voordat de stroom en internet er om 23:30 uit gaan zoals elke avond.

PS: Let niet op de taalvouten heb dit verhaal niet opnieuw doorgelezen.

Laterz

  • 29 September 2015 - 16:21

    Lukie:

    dit was een leuk stukje stefan

  • 29 September 2015 - 19:25

    Jvdtuin:

    Stefan veel plezier morgen jongen pa ma

  • 03 Oktober 2015 - 14:57

    Eelke:

    Hallo welke is van jouw eelke

  • 04 Oktober 2015 - 10:40

    Eelke:

    goedemorgen aan het stappen geweest stuur een foto van een mooi cinnees meisje groet je oompie uit jubbega

  • 06 Oktober 2015 - 09:50

    Lizette:

    Hoi Stefan . Ik heb je reisverslag en foto's alweer even bekeken. Je hebt alweer heel wat gezien, veel plezier verder. Groetjes van Lizette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Xiamen

Stefan

Actief sinds 17 Dec. 2014
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 7471

Voorgaande reizen:

12 September 2015 - 25 Januari 2016

Chinaaaa

12 Januari 2015 - 15 Juni 2015

University of Wisconsin- Platteville

Landen bezocht: