De tijd vliegt! - Reisverslag uit Niagara Falls, Canada van Stefan Tuin - WaarBenJij.nu De tijd vliegt! - Reisverslag uit Niagara Falls, Canada van Stefan Tuin - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt!

Blijf op de hoogte en volg Stefan

14 April 2015 | Canada, Niagara Falls

De tijd vliegt!

Alweer 3 weken verder, de tijd gaat (te) snel. Nog vijf weken les en dan komt de grote reis naar het Westen.

Alle deadlines voor verslagen en presentaties komen zo langzamerhand dichterbij, nog steeds erg veel huiswerk en drukte maar dat loont zich in goede cijfers. Er is hier geen televisie op mijn kamer aanwezig, dat scheelt natuurlijk erg veel tijd. Nu eerst maar even wat ik de afgelopen weken gedaan heb.

Na Springbreak gelijk de realiteit weer in met school, geen tijd om te rusten. Maar er was wel een mooi vooruitzicht voor het aankomende weekend. Met mijn roommate mee naar zijn ouderlijk huis, volgens hem niet zo ver. Maar aangezien de U.S. zo groot is was het toch wel 3 uren rijden. ’s Avonds kennis gemaakt met zijn ouders, en maar vroeg op bed. De volgende dag zouden we gaan schieten, maar niet zonder ontbijt en jawel en echt Amerikaanse Farmers breakfast (zie foto). Natuurlijk typisch Amerikaans erg groot, waardoor ik de rest van de dag niks meer gegeten heb. Na het ontbijt gingen we naar een schietbaan, zó wat een knallen! Mijn kamergenoot is een veteraan en heeft allerlei geweren. Met alle wapens geschoten en voor de liefhebbers hier een lijstje: Mosin Nagant Rifle, Mosin Nagant Pistol, .44 Magnum Revolver, .357 Magnum Revolver, .40 Smith & Wesson, .30-6 Springfield Rifle, .45 Semi Automatic Pistol, M16 en nog een paar handgeweren.

Na een aantal uren en kogels later op weg gegaan naar Chicago voor een basketbal wedstrijd van de Chicago Bulls tegen de New York Knicks, één van mijn grote wensen om te bezoeken in de V.S. De Bulls waren te sterk voor de Knicks. Er waren veel activiteiten tussendoor, erg gaaf! De volgende ochtend naar de kerk gegaan waar zijn vader pastoor is. Hij stelde mij voor aan de burgermeester waar beide ouders vanuit Groningen naar de V.S. zijn vertrokken 60 jaar geleden. Hij kon één zinnetje Nederlands namelijk: “Gek in de kop”. Daarna met zijn familie ergens gaan eten en weer richting Platteville vertrokken.

Daarna weer druk aan de bak op school, wat allemaal al op de automatische piloot gaat. Het volgende weekend is het easter (paasweekend) waarbij studenten de vrijdag en maandag vrij krijgen. Een mooie kans om er weer op uit te trekken. Deze keer stond het Oosten op het programma, nu met een groepsreis i.p.v. zelf te reizen. In overleg met de leraren kon ik de donderdag en dinsdag ook nog vrij krijgen.

De eerste dag in de avond naar New York gevolgen en hier naar een taxirit van 2,5 uur aangekomen in het hotel in New Jersey. De volgende ochtend 5:45 uit bed om vervolgens de trip te beginnen in New York de gehele trip hadden we onze eigen bus. In New York de bekende Bull gezien, het monument van de Twin Towers, bovenin het Empire State Building geweest (King Kong gebouw) gevolgd door een boottocht om het Vrijheidsbeeld, het “Metropolitan Museum of Art” dit is het mooiste en grootste museum waar ik ooit ben geweest (ook al is dat een vrij kort lijstje) als afsluiter kort Time Square bezocht.

De dag daarna stond er weer veel op het programma, eerst naar Philadelphia (de stad van Rocky, er komt een nieuw deel die al opgenomen is). Hier ontbeten en aantal historische gebouwen gezien waaronder het gebouw waar de Declaration of Independence in 1776 is ondertekend. Daarna naar Washington D.C., dit was toch wel een stad weer ik erg graag heen wilde. In D.C. zijn we begonnen bij het Smithsonian National Air and Space Museum, dit was erg indrukwekkend. Het hele museum was gevuld met allerlei vliegtuigen, van de allereerste tot drones etc. Toen was het toch tijd om the White House te zien, dit viel een beetje tegen, na 9/11 zijn de regels aangescherpt en kan je het witte huis alleen van erg ver zien wel waren er volop militairen. Ondertussen nog langs het hoofdgebouw van de FBI gereden. Als afsluiter naar Madame Tussauds geweest, hier nog met Obama op de foto gegaan.

Eén van de dingen die het bezoeken in de V.S. zeker waard zijn, zijn de Niagara Falls, het was een tocht van 8 uurtjes rijden dat was het helemaal waard. Daarvoor nog wel een glas museum bezocht, hier schijnt Thomas Edison zijn eerste lampen gemaakt te hebben. Daarna naar Old Fort Niagara: Deze was de Fransen, daarna de Britten en behoort nu tot de Amerikanen. Toen was het toch tijd voor de Falls, ’s werelds grootste watervallen op de grens van Canada. Eerst met de groep de Amerikaanse kant bekeken, toen kregen we drie uurtjes vrijheid. Vele mensen hebben me aangeraden om naar de Canadese kant te gaan omdat dat veel mooier is, ik was de enige van de groep die daar papieren voor had dus maar alleen naar Canada gegaan. Hier mooie foto’s kunnen maken en na twee uurtjes teruggegaan naar Amerika. Bij de grens wilden ze weer alles van me weten; wat ik doe in de V.S., waar ik studeer, waarom ik naar Canada ging, of ik geld heb uitgegeven, hoe ze kunnen weten dat ik weer terug ga naar Nederland in juni…. Dit was het maar weer voor deze dag.

Na een kort nachtje in Buffalo, richting Boston vertrokken. Hier op de campus van Harvard University rondgelopen, dit is denk ik toch wel de bekendste Universiteit in de wereld. Vele bekende mensen hebben hier gestudeerd waaronder Obama. Daarna naar de MIT (Massachusetts Institute of Technology), de beste Universiteit van de wereld. Leuk om gezien te hebben maar daar is dan ook alles wel mee gezegd.

De volgende ochtend een boottochtje gemaakt in Boston, Boston is een erg mooie stad met een grote havens. Afgelopen tijd is de stad veel in het nieuws geweest, er is hier deze winter 281 cm sneeuw gevallen. Bij de haven zijn ze nog bezig deze “bulten” te verwijderen door er water op te spuiten. Verder waren er vele cameraploegen aanwezig voor een belangrijke conferentie over het bombardement bij de marathon van vorig jaar. Daarna zijn we op het vliegveld van New York afgezet, de groepsreis was nu afgelopen maar wij hadden zelf nog een nachtje bijgeboekt. Dus de metro en het openbaar vervoer nu uitgetest, een aantal uren door Manhatten gewandeld gelukkig was er nu meer tijd om Time Square te zien. De volgende ochtend weer terug gevlogen en aangekomen in Platteville. Top-reis was dit!

Dan ben je weer terug in Platteville, net een vermoeiende trip achter de rug en de volgende dag een toets. Dus maar eventjes doorzetten. Nu nog afwachten op het cijfer.

Afgelopen zaterdag was het 50ste jaarlijkse International Dinner, hier waren ongeveer 400 mensen aanwezig. Eerst samen met Roel (andere Nederlander) een tafel met allerlei feitjes en informatie over Nederland klaargemaakt. Een heleboel Amerikanen kennen Nederland niet maar Amsterdam wel. Tijd voor de vlaggenparade!, totaal waren er ongeveer 30 landen aanwezig en voor ieder land een vlag. Ik mocht de vlag van Nederland dragen. Daarna waren er verschillende dansoptredens en lekker voedsel. In de avond was er nog een afterparty en dat was het wel voor deze week.

Het begint hier nu eindelijk korte-broeken-weer te worden, 18 C.

De kroket met appelmoes begint nu wel een gemis te worden!