Het Wilde Westen! - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Stefan Tuin - WaarBenJij.nu Het Wilde Westen! - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Stefan Tuin - WaarBenJij.nu

Het Wilde Westen!

Blijf op de hoogte en volg Stefan

29 Juni 2015 | Verenigde Staten, San Francisco

Nu na weer twee weken in Nederland te zijn is het toch maar weer tijd voor een verhaaltje van de laatste maand in de Verenigde Staten. Hier heb ik zoveel gezien en meegemaakt dus ik zou het proberen kort te houden. Oh ja ondertussen heb ik de cijfers ook weer terug van het afgelopen semester dit zijn drie A’s een B- en een B+ hier kan ik zeker tevreden mee zijn.

Na een lange rit in de trein richting San Francisco was het tijd om mijn Hostel voor de komende drie nachten op te zoeken, mijn eerste keer in een Hostel maar het is erg goed bevallen en relatief goedkoop. Bij inkomst bij hostel zag ik al gelijk een poster hangen van een trip naar de Muir Woods dit is nou precies waar ik heen wilde; Dus de volgende dag met een groepje van 9 man daar heengereden allereerst over de Golden Gate Bridge die half in de wolken hing daarna verder richting het noorden gereden. Bij de Muir Woods heb je de Redwood bomen (de grootste bomen in de wereld), het was erg mooi om daar rond te wandelen en deze enorme bomen te zien.. Daarna nog naar Sausalito een dorpje aan de andere kant van de beruchte brug en met de boot weer terug. De volgende dag naar Alcatraz geweest, dit is een gevangenis vlak voor de kust van San Francisco die sinds 1963 gesloten is. Hier een audiotour gehad en me de hele middag vermaakt.

De dag daarop hebben we kennisgemaakt met de tourgroep waar we de komende 22 dagen mee gaan rondreizen door het westen van de Amerika. Hier zaten ook een paar Nederlanders bij dus kon weer m’n eigen taaltje spreken. De eerste dag hebben we rondgereden door SF door de bekende hippiestraten, de grote brug weer, langs de haven gelopen en ’s avonds gekampeerd bij St. Louis State park. De dag daarop naar Monterey, Big sur en nog wat dingetjes geweest en weer gekampeerd. Dat kamperen is toch wat leuker en gezelliger dan een hotel. Daarna was het tijd voor Los Angeles, deze stad had ik al weinig goede dingen over gehoord en na alle andere steden die ik zover gezien had viel het toch best wel tegen. Hier Hollywood en Rodeo St. en nog andere trekpleisters gezien. Later nog gevolleybald en gezwommen bij Santa Monice beach. De dag daarop naar Hungtington Beach geweest, dit is de bekendste surf stad van de V.S. ook wel bekend van de serie Rocket Power. Later doorgereden naar San Diego wat op nog geen 20 km ligt van de Mexicaanse grens waardoor de spreektaal daar ook vaak Spaans is.

De volgende dag was de keuze naar de Dierentuin of gaan surfen met de groepsleiders (uit Hawaii en Florida, en surffanaten), dus zijn we met z’n vieren gaan surfen bij San Diego wat voor mij de eerste keer was maar zeker voor herhaling vatbaar. Nadat iemand een haai had gezien zijn we het water maar uitgegaan en weer gaan volleyballen met de rest van de groep. ’s Avonds nog uit eten geweest met een goede Braziliaanse vriendin van Platteville die nu in San Diego stageloopt. Daarna met het OV terug naar de camping. De volgende ochtend weer vroeg uit de nesten om een lang stuk te gaan rijden naar Scottsdale 600km verderop, hier in een hotel geslapen een uitgegaan. Dit was ook de eerste stad waar het echt vrij warm was (40 graden). De dag daarop via Montezuma Castle en Slied Rock naar de Grand Canyon; Zo dat was mooi om te zien! De volgende ochtend 4 uur weer bij de Grand Canyon om de zonsopgang daar te zien. Daarna was het tijd om te gaan Hiken. De Canyon is 2 kilometer hoog en je begin boven dus naar beneden is niet zo moeilijk. Wel wordt het steeds warmer en na ruim 1 km (ongeveer 5km lopen) naar beneden te zijn gegaan mochten we niet verder doordat de temperatuur 42 was en geen schaduw.. dus maar weer omhoog. Tijd om de was weer te gaan doen.

De dag daarop Desert view, Horseshoe Bend, Glen Canyon en Lake Powell allemaal erg mooi om te zien maar als ik overal over ga vertellen wordt het wel erg langdradig allemaal.. Maar de volgende dag is het wel waard om over te vertellen: ’s Ochtends zijn we eerst naar Antelope Canyon gegaan, dit is in handen van een Native American Tribe (indianenstam) dit was ongelooflijk mooi om te zien, de foto’s zeggen genoeg. Later de Glen Canyon Dam gezien dit is een grote dam die energie opwekt en ervoor zorgt dat Lake Powell is ontstaan. Toen door naar Monument Valley hier worden de mooiste Western films opgenomen, dit is ook in handen van de indianenstam. We hadden een jeeptour door alle mooie punten gehad en ’s avonds kregen we een aparte dans van de stam te zien rond het kampvuur. Gaaf om te zien dat die stammen nog steeds doorleven zonder alle moderne spullen. In de avond met ze alle buiten geslapen om te genieten van de heldere hemel. De dagen daarop via de bekende Forest Gump str., Goosenekcs, Arches, Canyoneering, Petroglyphs naar Bryce Canyon. Volgens de meeste nog mooier dan de Grand Canyon, ook al is het niet echt te vergelijken het leek wel nagemaakt zo mooi. De dag daarop veel gewandeld/geklommen/gerent door Zion National Park hier heb je watervallen en mooie bergen etc.. Daarna zijn we naar Las Vegas gegaan, hier zouden we 2 nachten in een hotel gaan slapen om veel van de stad te kunnen zien. Hier alle Casino’s door geweest en van alles gedaan erg onwerkelijk deze stad en 2 dagen was voor mij dan ook wel genoeg. Na Vegas naar Death Valley dit is woestijn en warm! ’s Middags was het er 46 Celsius wat voor mij toch wel een beetje te veel van het goede maar leuk om gezien te hebben. ’s Avonds naar Yosemite NP waar we de tenten weer op konden zetten voor de komende 2 nachten. De eerst volgende ochtend eerst een hike gedaan met de groep en daarna met z’n driën (begeleider en Australiër) naar de Half Dome gegaan. Dit is eentje die mijn kamergenoot in Platteville me aanraadde en deze moeste en zal ik doen! Na het eerste gedeelte moesten we proberen de aangeschreven tijd van 10-12 uur in 5 uur doen dus zijn we maar gaan rennen en eenmaal bovenop zaten we tussen de wolken wat prachtig was.. helaas hadden we niet veel tijd om te genieten dus weer naar beneden en eenmaal terug rusten in de bus. Die dag 38 kilometer in de benen wat ik de dagen daarna ook wel voelde. Toen was het tijd voor Napa Valley dit is een streek bekend om de wijn hier een tour gedaan en van alles geproefd. Daarna weer terug naar San Francisco voor de laatste nacht met de groep dus nog met z’n alle uit eten en afscheid nemen wat toch moeilijk blijft. Voor mij nog een nacht in het Hostel daarna en toen was het tijd om weer terug te gaan naar Friesland. De laatste nachten weinig slaap gehad dus lekker 7 uur in het vliegtuig geslapen.

Op Amsterdam werd op opgewacht met een spandoek en ook weer leuk om de familie en vrienden te zien!
Amerika was voor mij een erg mooie ervaring, die erg snel voorbij ging. Heb hier veel geleerd en gedaan! Het mooiste in de V.S. is toch echt in het westen; mijn Top 3: Bryce Canyon, Grand Canyon en Yosemite.
Na de zomervakantie op naar deel 2 China.

Bedankt voor het lezen!

• 18 Augustus 2015 - 19:55

Andre Plantinga (kennisen Van Je Vader):

Hoi Stefan,

Kun je ons helpen aan een telf van je vader, we hebben een aantal nummers maar die werken

allemaal niet meer

Vr gr

Andre plantinga (ex bruynzeel) dan weet hij het wel