De eerste dagen - Reisverslag uit Platteville, Verenigde Staten van Stefan Tuin - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Platteville, Verenigde Staten van Stefan Tuin - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Stefan

Blijf op de hoogte en volg Stefan

19 Januari 2015 | Verenigde Staten, Platteville

Goedemorgen iedereen, zoals beloofd zou ik jullie af en toe op de hoogte houden. Vandaag is mijn eerste vrije dag hier en zal ik even de tijd nemen om een verhaaltje te schrijven.

Maandag 12 Januari vroeg het bed uitgegaan om naar Schiphol te vertrekken vanuit daar via Dublin naar Chicago gevolgen wat aan vliegtijd ongeveer 10 uur is. Bij aankomst op het vliegveld Chicago O’hare (2na grootste vliegveld van de wereld), werden de nieuwe internationale studenten opgepikt en met een touringcar naar Platteville gebracht. Je voelt dan al gelijk het temperatuur verschil (- 18 graden), onderweg valt het al gelijk op dat de meeste Amerikanen in een pick-up rijden. Bij aankomst op de universiteit de sleutels van onze kamers gekregen en gelijk gaan slapen. Mijn kamer is in het gebouw Southwest, hier deel je met vier studenten een woonkamer en keuken maar heb je je eigen kamer met bureau.

De tweede dag begon al goed, tijdens het douchen is de deur van mijn kamer dichtgevallen met alle sleutels in de kamer waarna ik “topless” en op blote voeten naar de balie moest die nog gesloten was, na ongeveer 30 minuten kon de deur eindelijk opengemaakt worden. De dag bestond vooral uit kennismaken, presentaties en informatie. ’s Middags een rondleiding op de campus gekregen deze is vrij groot waardoor een fiets huren wel handig is. In de avond zijn we met de groep naar de Walmart gereden, zo dan wat is dat een grote winkel waar je bijna alles kan kopen. Hier de nodige aankopen gedaan. ’s Avonds nog wat icebreakers en spelletjes met de groep gedaan.

Dag drie was weer allemaal informatie zoals Zorgverzekeringen, plaggiaatcontrole, schooltechnologie, meal plans en immigratie regels. ’s Avonds met iedereen een film gekeken en is er een groep naar 2nd street (clubs en bars) gegaan, in Amerika moet je 21 zijn om binnen te komen, hier moet ik dus nog wat voor bedenken. Hierdoor had ik nog tijd om een beetje te leren voor het tentamen de volgende dag.

Dag vier doordat ik een tentamen mijn school moest maken (in Nederland eindigt de periode later) heb ik de meet and greet met de Professors gemist. Verder weer voorlichtingen. In de avond was het international dinner night in de kelder van een kerk, waarbij inwoners van Platteville eten klaarmaken voor de nieuwe studenten ongeveer 30 studenten van 13 nationaliteiten zoals: Saudi-Arabie, China, Duitsland, Zweden, Jemen, Zuid Korea, Brazilië, Koeweit en nog een paar. Daarna weer een filmpje gekeken met de groep.

Bij dag 5 eerst de boeken opgehaald, meer pagina’s dan ik het laatste jaar bij Windesheim heb gehad. Maar volgens de studenten kan je de boeken het beste ergens op een droog en donker plekje opbergen omdat er toch geen gebruik van wordt gemaakt. Hierna geluncht op school, waarbij het moeilijk is om gezond voedsel te vinden dus dat word veel sporten om niet rollend naar huis te moeten over 5 maanden. Gelukkig kregen we die middag voorlichting over de sportfaciliteiten, waarna daar maar gelijk gebruik van hebben gemaakt. Dit was het voor de dag.

Bij dag 6 stond een trip naar Madison op het programma (hoofdstad van Wisconsin) na zo’n 2 uur rijden met een mooie gele schoolbus kwamen we daar aan. Na eerst bij de Starbucks geluncht te hebben kregen we een rondleiding door het Capitol van de stad, deze was eerst groter dan het witte huis maar omdat het witte huis belangrijker was moest deze iets verlaagd worden. Tevens wordt het Capitol gebruikt als tweede huis voor de president als het witte huis afbrandt etc. Daarna naar een supergroot winkelcentrum geweest waar we ons 3 uurtjes vermaakt hebben. Hierbij ook bij de schietafdeling van sportwinkel geweest waar dus allerlei grote geweren te koop zijn. ’s Avonds zijn we naar een houseparty geweest van een student die jarig was. Dit zijn het type feesten die je herkend van de Amerikaanse films, supermooi.

De volgende dag was het uitslapen en ’s middags American Football gezien: De Packers (Wisconsin) tegen de Seahawks (Seattle) totaal duurde de wedstrijd ongeveer drie uur waarvan twee uur aan geniale reclames. De winnaar zal in de Superbowl spelen wat het grootste evenement is in Amerika, Helaas verloren de Packers. ’s Avonds op een kamer twee films gekeken en maar weer op bed.
Vandaag is het Martin Luther King day en is iedereen vrij, straks maar even de wasmachines testen, fitnessen en vanavond naar de bioscoop. Het begint na al wat drukker te worden op Universiteit, de meeste studenten waren nog thuis vanaf de kerstvakantie. Morgen zal mijn eerste schooldag beginnen, ben benieuwd. Heb in de afgelopen week veel nieuwe mensen leren kennen en ik verwacht dat de komende tijd erg snel zal gaan.